Een goede e-bike kiezen. Wat moet je weten voordat je je eerste eBike koopt?

De e-bike is ongetwijfeld de beste uitvinding die de mensheid de laatste tijd op fietsgebied heeft gedaan, en we kunnen misschien wel zeggen dat het bijna een revolutionaire uitvinding is. Als we kijken naar de fundamentele reden waarom de mens fietsen is gaan ontwikkelen, dan is dat ongetwijfeld het menselijke verlangen om de grenzen te overwinnen die de natuur ons heeft gegeven, namelijk de natuurlijke beweging op onze voeten.

Een goede e-bike kiezen

mceclip6-1

E-bikes zijn recentelijk een gerespecteerd en erkend lid van de (bi)fietsfamilie geworden, en het is niet te ver gezocht om te zeggen dat ze na de klassieke fietsen de leiding van de mainstream zijn gaan overnemen. De e-bike is ongetwijfeld de beste uitvinding die de mensheid de laatste tijd op fietsgebied heeft gedaan, en we kunnen misschien wel zeggen dat het bijna een revolutionaire uitvinding is. Als we kijken naar de fundamentele reden waarom mensen fietsen zijn gaan ontwikkelen, dan is dat ongetwijfeld het menselijke verlangen om de grenzen te overwinnen die de natuur ons heeft gegeven, namelijk de natuurlijke beweging op onze voeten. De e-bike verlegt die grenzen veel verder en daarmee ook de grenzen van ons plezier in activiteit en de ervaring die ermee samenhangt.

Kies je e-bike bij experts! Gespecialiseerde fietsenwinkels die zich al minstens een paar jaar richten op de verkoop van e-bikes zijn de beste plek om echte hulp te krijgen bij de aankoop van een nieuwe e-bike. Winkels of dealers die toevallig e-bikes verkopen als aanvulling op een groot aantal andere artikelen (meestal omdat e-bikes een goed artikel zijn om te verkopen) kunnen je niet zo goed adviseren als de experts in een fietsenwinkel die zich richt op de verkoop van e-bikes.

Voordat je overgaat tot het selecteren van je e-bike, moet je eerst kennismaken met belangrijke antwoorden op vragen die je moet weten voordat je je nieuwe e-bike daadwerkelijk selecteert en betaalt.

levit-ebike-1

 

Belangrijke vragen en antwoorden voordat je een e-bike koopt


Waar moet ik op letten bij het kiezen van een e-bike?

Als je een e-bike kiest om er regelmatig mee te gaan sporten, raden we je aan geen compromissen te sluiten. Houd er gewoon rekening mee dat je nieuwe e-bike moet zijn uitgerust met kwaliteitsvoorvering (luchtvering, indien mogelijk), voldoende versnellingen en een geometrie die bij je past. Als je een e-bike kiest om er toertochten mee te maken, zijn betrouwbaarheid en comfort het belangrijkst. Betrouwbare remmen zijn altijd belangrijk. Wat betreft de voorvering is een luchtvering de beste optie, maar als je van plan bent om op hardpack te rijden, is een spiraalvering ook voldoende. Comfort is een belangrijke factor, dus test de e-bike die je leuk vindt en let goed op je gevoel. Vaak is het mogelijk om de e-bike in te stellen en af te stellen, dus als je ergens niet zeker van bent, vraag het dan aan je dealer. Als je van plan bent om je e-bike als vervoermiddel te gebruiken, let dan op praktische aspecten van het gebruik, de mogelijkheid om de fiets te dragen, de kwaliteit van de remmen, de prestaties van de aandrijving (motor) en hoe comfortabel het voor jou is om op de fiets te rijden.

Komt de prijs van de e-bike overeen met de kwaliteit en de functies?

Bij het kiezen van een e-bike is het belangrijk om vooral te letten op de kwaliteit van de elektrische uitrusting en de accu. Tegelijkertijd is ook de productiekwaliteit belangrijk - en die kun je beoordelen door alleen maar naar de fiets te kijken. Je hebt eigenlijk geen diepere kennis nodig. Kies je e-bike nooit alleen op basis van informatie uit een catalogus of van internet. Bekijk het model van je keuze altijd grondig en test het indien mogelijk ook.

Kan ik zeggen dat een e-bike goed is door alleen maar naar de accucapaciteit en de motorfabrikant te kijken?

Zeker niet. Bij het kiezen van een e-bike richten veel klanten zich alleen op de accucapaciteit en het merk van de motor van de fiets. Er zijn echter meer onderdelen die belangrijk zijn en waarmee rekening moet worden gehouden bij het kiezen van een e-bike. Het type rem en het merk zijn bijvoorbeeld essentieel voor een veilige rit en het is dus niet aan te raden om op dit gebied compromissen te sluiten. Het merk Shimano is altijd de meest betrouwbare keuze. De verende voorvork is een ander onderdeel dat belangrijk is voor de betrouwbaarheid en het gebruikscomfort van de e-bike. Het merk van de verende voorvork en of er een label met de naam van de fabrikant en het type vork (vork gemarkeerd is correct) op staat, of alleen het e-bike merk, zijn indicatief voor de juiste keuze. Een correcte framegeometrie is een van de hints waaraan je kunt zien dat de e-bike die je hebt gekozen een goed product is en dat je er met plezier op zult rijden. Hier raden we je aan om te vertrouwen op de ervaring van gevestigde fabrikanten en ervaren dealers die weten welke geometrie het beste is voor de betreffende fietsen en je de beste optie kunnen bieden.

Wat is het verschil tussen een naafmotor en een centrale motor?

Het verschil zit hem niet alleen in de prijs, maar ook in hoe het fietsen aanvoelt. E-bikes met een naafmotor zijn een uitstekende keuze voor woon-werkverkeer en gemakkelijke toertochten. E-bikes met een naafmotor hebben een snelheidssensor die de e-bike informatie geeft over of de fietser trapt of niet, en of de ondersteuning moet worden geactiveerd. Als de fietser trapt, biedt de e-bike ondersteuning. E-bikes met een middenmotor hebben een geavanceerder ondersteuningssysteem. De motor is voorzien van een torsie(druk)sensor die de trapkracht van de berijder afleest en op basis daarvan de ondersteuningskrachten regelt. Daarom voelt het rijden met een e-bike met middenmotor natuurlijker aan en is deze geschikt voor sportief gebruik. Om de ondersteuning van de elektromotor te activeren, moet de berijder op beide motoren trappen.

Hoe weet ik welk type motor het meest geschikt is voor mij?

Eerst moet je bepalen wat het doel is van je ritten. Als je woon-werkverkeer wilt, volstaat een naafaandrijving. Wil je een toerfiets voor uitstapjes, dan zal een van de basisnaafaandrijvingen (Bafang M400, Bosch Active Line) je meer dan tevreden stellen en aan je behoeften voldoen. Als je van plan bent om voornamelijk off-road, cross-country te rijden, moet je kijken naar de categorie van de krachtigste motoren, zoals Bosch CX die niet alleen krachtiger zijn, maar ook robuuster, wat betekent dat ze bestand zijn tegen grotere belastingen.

Wat zijn de voorwaarden voor service na garantie en wat is de beschikbaarheid van reserveonderdelen?

Lees altijd zorgvuldig de voorwaarden voor service na garantie door en informeer naar de beschikbaarheid van reserveonderdelen voordat u een nieuwe e-bike koopt. Tegelijkertijd is het raadzaam om informatie over de fabrikant van de e-bike te controleren (referentie op internet, website van de fabrikant enz.) en in te schatten of het een betrouwbaar merk is met een geschiedenis, of dat het zich oppervlakkig en voor korte tijd met e-bikes bezighoudt. Wat een goede koop lijkt, kan vroeg of laat helemaal niet de moeite waard blijken te zijn. Een fabrikant zonder ervaring en voldoende service-achtergrond kan je misschien niet helpen als er problemen met je e-bike ontstaan, en een geweldige deal wordt binnen de kortste keren een nachtmerrie.

Zijn de technische parameters van e-bikes en de gegevens over hun actieradius echt waar?

Onthoud dat de enorme actieradius waar fabrikanten zo graag mee pronken en die ze zo vaak noemen, eigenlijk alleen geldt onder ideale omstandigheden. De maximale actieradius die meestal door fabrikanten wordt opgegeven, kan alleen worden bereikt als er alleen op een vlakke route wordt gereden, bij ideaal weer zonder wind, met de laagste ondersteuningsstand en met een lichte berijder in het zadel van de fiets. De werkelijke actieradius is ongeveer de helft van de opgegeven waarden. Het werkelijke verbruik van de e-bike ligt ergens tussen de 3-8Wh per gereden kilometer.

 

levit-ebike-2

 

Belangrijke onderdelen van de e-bike

Bij het kiezen van een e-bike moet u zich vooral richten op de belangrijkste onderdelen, zoals de motor, de accu en de positie ervan, de bediening en andere onderdelen. 

Motor (aandrijving) en de positie ervan

De motor en de positie ervan is een van de belangrijkste onderdelen van de e-bike. Er zijn verschillende opties voor de plaatsing, maar plaatsing in de achternaaf of in het midden van het frame zijn de meest gebruikte opties. Elk van deze opties heeft voor- en nadelen.

levit-ebike-3

De achternaafaandrijving vereist geen hoge trapfrequentie en is daarom geschikt voor vlak terrein in stedelijke omgevingen. Goede acceleratie, eenvoudig onderhoud en een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding zijn de voordelen. Het heeft ook nadelen: een grotere lening in het achterste gedeelte van de e-bike en ongelijke verdeling van energie omdat de motor meer of minder helpt dan jij trapt, wat resulteert in een slechtere synchronisatie.

levit-ebike-4

Aan de andere kant is de aandrijving in de centrale positie van het frame de beste optie vanuit het oogpunt van de balans van de fiets. Deze aandrijving reageert niet alleen op de trapsnelheid, maar ook op de kracht die op de pedalen wordt uitgeoefend en kan zo de ideale ondersteuning bieden. Daarnaast is hij ook zuiniger omdat hij automatisch het optimale toerental selecteert. Een hogere aankoopprijs en een kortere levensduur van de schakelcomponenten (afhankelijk van hoe goed of slecht je schakelt) zijn de twee nadelen.

Batterij en locatie

De accu die de e-bike van de nodige energie voorziet, is een ander belangrijk onderdeel van de e-bike. Het is noodzakelijk om goed voor de accu te zorgen, zodat deze zijn geplande levensduur en correcte werking kan bereiken. Dit betekent dat u de accu regelmatig moet opladen, ongeveer één keer per maand (als u niet op de e-bike rijdt), of dat u de accu op 50-80% van zijn volledige capaciteit moet houden. De positie van de accu is ook erg belangrijk. Meestal worden accu's aan het frame of de bagagedrager bevestigd.

Batterijen op het frame zijn ideaal omdat ze het zwaartepunt van de fiets niet verplaatsen. Ze bevinden zich op de onderbuis en zijn of volledig geïntegreerd in het frame, of half geïntegreerd.

levit-ebike-5

Accu's voor op de bagagedrager worden voornamelijk gebruikt bij e-bikes voor in de stad. Ze worden geleverd als onderdeel van de bagagedrager van de fiets. Dit betekent dat het zwaartepunt van fietsen met deze accu's iets meer naar achteren is verplaatst, waardoor dit type e-bike iets andere rijeigenschappen heeft.

Display en bediening

Er zijn 3 basistypen displays en bediening: met LED-display, met LCD-display en met wat Smart System wordt genoemd.

levit-ebike-6

 

Het LED-display is waarschijnlijk de meest gebruikte variant van het besturingssysteem voor e-bikes. Het wordt gebruikt voor het regelen van de mate van ondersteuning, het in- en uitschakelen van verlichting en natuurlijk voor het in- en uitschakelen van je e-bike. Het kan ook enkele andere functies hebben, zoals het aangeven van de acculading.

LCD-display is het tweede meest gebruikte type bediening. Het werkt meestal ook als een fietscomputer die je rit, tijd, gemiddelde snelheid enzovoort laat zien. Het kan ook verschillende functies hebben, afhankelijk van de fabrikant.

Een Smart System heeft een aantal speciale functies, zoals GPS-navigatie, registratie van de rit, enz. Daarnaast kan het gekoppeld worden met een smartphone.

Categorieën voor e-bike selectie

Mountain e-bikes      

Mountain e-bike is het meest voorkomende type e-bike, althans in Tsjechië. Mountain e-bikes zijn veelzijdige machines die bedoeld zijn om voornamelijk buiten de wegen en op harde ondergrond te worden gebruikt. Ze hebben een robuuster frame, wielen en dikkere banden. Dit type e-bike maakt voornamelijk gebruik van centrale aandrijving vanwege zijn kenmerken, zoals een hoog koppel, sterke ondersteuning, goede balans en vele andere. Over het algemeen zijn mountain e-bikes uitgerust met ten minste een verende voorvork, maar er zijn ook modellen met volledige vering. Deze e-bikes zijn niet erg geschikt voor fietsen op de weg.

levit-ebike-7

 

SUV elektrische fietsen

SUV e-bikes zijn een recente trend die vooral in het buitenland populair is. SUV e-bikes zijn een kruising tussen een mountainbike en een touring e-bike, en worden vooral gekenmerkt door hun robuuste frame, centrale aandrijving, dikke banden en extra uitrusting zoals spatborden, bagagedragers, verlichting enzovoort. Ze blinken zowel uit in lichtere off-roadomstandigheden als op de weg en zijn zeer veelzijdig en comfortabel om op te rijden.

levit-ebike-8

 

E-bikes voor trektochten

Trekking e-bikes zijn geschikt voor hobbymatig fietsen. In vergelijking met mountain e-bikes hebben ze een minder robuust frame met een andere geometrie en smallere velgen en banden. Dit type e-bikes kan zijn uitgerust met centrale aandrijving of achternaafmotoren. Ze zijn geschikt voor het rijden op asfaltwegen en lichter terrein, waardoor ze de meest populaire keuze onder de e-bikes zijn.

levit-ebike-9

 

E-bikes voor in de stad 

Zoals de naam al zegt, zijn e-bikes voor in de stad bedoeld voor fietsen en ideaal voor woon-werkverkeer of om boodschappen te doen. Ze zijn gemakkelijk te monteren dankzij de lage onderbuis en de speciale geometrie van het frame. Daarom zijn ze erg populair bij ouderen en mensen met beperkte mobiliteit. Ze worden gekenmerkt door hun comfortabele rechte zithouding, waardoor je goed zicht hebt op wat er om je heen gebeurt. Bovendien zijn ze goed voor kortere ritten en zijn ze vrij gemakkelijk te onderhouden.

levit-ebike-10

 

Opvouwbare e-bikes  

Vouwbare e-bikes zijn geschikt voor gebruik in stedelijke omgevingen. Zoals hun naam al zegt, kunnen ze gemakkelijk worden opgevouwen en in een auto worden geladen. Je kunt er zelfs mee in een tram of metrotrein stappen! Ze zijn een ideaal vervoermiddel in grote steden en uitstekend geschikt voor woon-werkverkeer. Ze zijn gemakkelijk op te bergen, dus ze passen in een kantoor en kunnen ook in een flat worden opgeborgen. Omdat ze wielen met een kleinere diameter hebben, zijn ze geschikt voor kortere rijders.

levit-ebike-11

 

Dames e-bikes

De geometrie en lengtes van deze fietsen zijn aangepast aan vrouwen en hun figuur. Meestal komt dit tot uiting in kleinere frames, een smaller stuur, kortere cranks of damesspecifieke zadels. E-bikes voor dames zijn meestal te vinden in de categorieën mountainbikes en trekking e-bikes. Vrouwen zijn er ook dol op omdat deze fietsen kleuren hebben die vrouwen aanspreken.

levit-ebike-12

 

Enkele andere mogelijke categorieën van e-bikes

E-bikes voor kinderen

Dit zijn e-bikes die geschikt zijn voor kinderen. Ze zijn makkelijk wendbaar, stevig en hebben een aantrekkelijk kinderspecifiek ontwerp. Ze onderscheiden zich vooral op basis van hun wieldiameter, variërend van 12“ wiel tot 27,5”. Tegenwoordig kun je zelfs e-pushbikes tegenkomen, maar meestal worden er maten van 24“ tot 27,5” geproduceerd.

E-bikes voor de weg

Road e-bikes zijn een vrij nieuwe categorie in de wereld van e-bikes. Ze zijn gebaseerd op racefietsen en hebben een speciale kleine motor en accu die zijn aangepast voor een racefietsframe. Deze e-bikes zijn erg licht en gemaakt voor snelle ritten op asfalt. Omdat ze licht en snel zijn, kunnen hun berijders in korte tijd een grote afstand afleggen. Hun doel is vooral sportief gebruik of racen.

De juiste maat van je e-bike

Er zijn een aantal regels waarmee je rekening kunt houden bij het kiezen van de juiste maat voor je nieuwe e-bike. Hoe groter de rijder, hoe groter de framemaat moet zijn. Maattabellen zijn aanbevelingen waarmee rekening kan worden gehouden, maar het is altijd het beste om de maat van een bepaalde e-bike te testen en er (ten minste) een kort ritje op te maken. Let op je gevoel: zit je comfortabel op de fiets, ben je niet te gespannen, is de lengte van de fiets OK voor jou, is je hoofd een beetje te veel omhoog ondanks dat je lichaam in een sportieve houding zit?

De verhouding tussen de lengte van romp en benen is wat de grafiek niet ziet en dus helemaal niet in beschouwing neemt. De bovenbuis van elke fiets heeft een andere lengte, dus als je toevallig “tussen” twee maten in zit, is het belangrijk om de fiets te proberen voordat je hem koopt. Mensen met een lengte van 175 cm moeten bijvoorbeeld beslissen of ze een 17“ of 19” frame kopen. Het personeel van de dealer kan je helpen om je zithouding fijn af te stellen en indien nodig de stuurpen of zadelpen te vervangen en zo je zithouding aan te passen aan je behoeften. Als je niet je allereerste fiets koopt, kan het ook handig zijn om je oude fiets te vergelijken met de nieuwe e-bike!

E-bike geometrie - het diagram

E-bike geometrie vertegenwoordigt een som van alle hoeken tussen verschillende onderdelen van het frame (de “buizen”). De geometrie is erg belangrijk voor de berijder om een correcte fietshouding aan te nemen op de e-bike, d.w.z. het zadel mag niet te hoog of te laag staan, de schenen van de berijder moeten een correcte hoek hebben met de pedaalas wanneer de voet op het pedaal wordt gezet, de verende voorvork op de e-bike moet correct werken op de specifieke e-bike, de berijder mag de grond niet raken met het pedaal, maar het zwaartepunt moet voldoende laag liggen. Elk type e-bike heeft een geometrie die geschikt is voor het beoogde gebruik en de rol van de geometrie is cruciaal voor comfortabel rijden en het gevoel van de berijder tijdens de rit. De geschiktheid van de geometrie is een toegevoegde waarde die wordt geleverd door gevestigde en gerenommeerde e-bikefabrikanten die jarenlange ervaring hebben met wat werkt en wat niet.

levit-ebike-13

 

Grootte van wielen

Er zijn letterlijk tonnen goede adviezen over de vraag welke maat wielen het beste is. In het kort kan worden gezegd dat standaard 27,5" mountainbikewielen wendbaarder zijn en gemakkelijker draaien, waardoor ze geschikter zijn voor technisch terrein. Aan de andere kant hebben de grotere wielen, 29", een grotere rotatie-energie waardoor ze meer geschikt zijn voor prestatiegericht rijden. Dit betekent dat als een rijder in een vlak gebied woont en veel kilometers op hoge snelheid rijdt, 29“ wielen geschikter voor hem zijn; aan de andere kant kunnen mensen uit heuvelachtige gebieden meer baat hebben bij 27,5” wielen. Pas nadat dit is vastgesteld, zal de lengte van de rijder de beslissing beïnvloeden. In het algemeen kan gezegd worden dat 29" wielen meer geschikt zijn voor technisch onderlegde mensen die langer zijn dan 185 cm. Lange mensen maken zich meestal niet zoveel zorgen over het verschil tussen de twee diameters als kortere mensen.

levit-ebike-14

 

Als je deze regels leest, zou je voorzien moeten zijn van alle belangrijke basisinformatie met betrekking tot de aankoop van een e-bike. Let echter niet op de selectie, want die is erg belangrijk voor een goed gevoel tijdens het fietsen en ook omdat de aankoop van een e-bike een vrij grote investering is. Als je niet zeker bent van je keuze, vraag dan advies aan experts.

We wensen je een gelukkige keuze en vele gelukkige uren in het zadel van je nieuwe e-bike!

Vytvořil Shoptet | Design Shoptak.cz